12/03/2013

BYRON BAY, NSW

My days in rainbow town 9th till 18th November

Saatiin Jamien ja Damienin kanssa hosteilta kyyti Mongogariesta (2,5h odottamisen ja Keithin temppujen jälkeen) tänne Byroniin, jossa lomailen viikon verran ennen kun lähden taas yhdelle lehmäfarmille duuniin.
Ensitöikseni tsekkasin järkyttävän tavaramäärän kanssa Holiday Village –hostelliin, tarkoituksena oli yöpyä lauantaista tiistaihin ja mennä sen jälkeen Mitchin kavereille couchsurfaamaan, mutta niistä ei oo kuulunut mitään joten buukkasin loputkin yöt hostellille. Jaan huoneen kolmen äijän kanssa (ylläri), Johab on kanadalainen ja töissä täällä hostellilla, Kieran, toinen briteistä, on töissä tässä lähistöllä ja toinen britti Ben on täällä bailaamassa viikon. Halvemmat hostellit oli täyteenbuukattu joten oli periaatteessa pakko tulla tänne mutta hyvä niin! Löytyy uima-allas, lentopallokenttä, wi-fi sekä pyöriä ja surffilautoja panttia vastaan, lisäks kämppikset ja staffit on huippuja ja tää on ainoo hostelli joka vuokraa lautoja joten mikäs täällä ollessa!
Kun sain heitettyä kamat yläpedille lähdin tutkimaan kaupunkia sillä välin kun Jamie ja Damien etsi itselleen yöpaikkaa. Pojat halus säästää rahaa joten ne otti vaan makuupussit messiin ja päätti nukkua tähtitaivaan alla rannalla. Byronissa oli lauantaina paikalliset käsityömarkkinat, jotka kävin tarkastaassa, siellä myytiin kaikkea vaatteista kynttilöihin ja käsinkaiverrettuihin kolikoihin. Markkinoiden jälkeen nähtiin poikien kanssa biitsillä, tutustuttiin kaupunkiin, käytiin paikallisessa pubissa jossa sain kaksi uutta viestiä reissuvihkoon ja heitettiin hyvästit toistaiseksi. Kiiruhdin äkkiä vaihtamaan vaatteet ennen hostellin BBQ-iltaa jonne ostin lipun check inissä. Kymmenellä dollarilla sai syödä niin paljon kun halusi, plus se sisälsi sisäänpääsyn tien toisella puolella olevaan Cheeky Monkeys –baariin ja juoman siellä. Kun pääsin barbequebileisiin olin aika hukassa eikä mulla ollut mitään aavistusta mitä tehdä mun lipulla tai mistä hakea lautanen tai oikeastaan mistään muustakaan. Kysäisin yhdeltä jätkältä neuvoa, juteltiin vähän aikaa ja etsittiin istumapaikka, söin illallista kyseisen italialaisen Stefanon kanssa ja osoittautui että ollaan naapureita! Käytiin kahvilla sen unitissa ennen kun mentiin Cheekysiin sen kaverin kanssa. Ihan kreisi mesta, tanssilattian tilalla on tanssipöydät ja ennen kun sinne menee sisään täytyy olla melkoisen hammered että jaksaa bailata mutta hauskaahan siellä oli. Oli ihanaa päästä tanssimaan pitkästä aikaa ja pilkkuunhan asti sitä taas mentiin... work hard play harder?

La-su yönä tuli unta neljästä seiskaan, en saanut unta milloin mistäkin syystä, en myöskään jaksanut siirtää kamoja sängystä aamuneljältä joten jaoin pedin 70l rinkan kanssa. Nousin aamulla puolentoista tunnin tuskailun jälkeen aamupalalle, eli siis nuudeleille ja ananaspaloille. Fak. Pitkästä aikaa pitäis taas ostaa omat ruuat. Soitin Jamielle ja Damienille kymmenen aikoihin ja tavattiin taas biitsillä, chillailtiin nurmikolla ja käytiin sushilla. Jälkkäriks jäätelöä Aldista ja takaisin rantsuun. Lähdin vielä nopsaa takaisin hostellille vuokraamaan surffilautaa ennen ennustettua sadetta. Palasin rannalle, pojat oli yhä siellä, kävin puolentoista tunnin darrasurffilla, pojat oli edelleen siellä.  Suesta ja Keithistä ei ollut kuulunut vieläkään mitään. Hyvästeltiin viimeistä kertaa ja palasin hostellille valmistautumaan illan keikkaa varten. Mitch kerto mulle Brisbanessa englantilaisesta High Focus räppicrewsta, joka kannattais tsekata, joten ostin lipun niiden Byronin keikalle. Pääsin googlen avulla melkein oikeaan paikkaan Arts Factorylle, jossa paikallinen räppiryhmä oli jo lauteilla lämppäämässä. Lämppäreitä tais olla yhteensä viisi, kaikki paikallisia ja melko nuoria, osa hyviä ja osalla vielä vähän treeninpuutetta mutta hyvä meininki oli kaikilla kuitenkin. High Focus oli ok, kaikki ihan pleksit mutta olin tyytyväinen että kävin tsekkaamassa. Muistutti kavereiden keikoista back in FIN vaikka genre olikin eri. Keikan päätyttyä kävelin ukkosen jyristessä hostellille ja pistin äkkiä pään tyynyyn, edellisen yön 3h unet painoi vielä aikalailla.

Maanantaina heräsin ensimmäisen kerran kun Kieran tuli töistä kotiin 4.35, sen jälkeen näin unta että George Clooney oli mun poikaystävä mutta heräsin lopulta todelllisuuteen puoli yhdeksän maissa. Lähdin taas tutkailemaan kaupunkia ja putiikkeja, Byronista löytyy vaikka mitä vintagevaatteista katumuotiin ja kalliisiin lifestyle-myymälöihin. Jokaiselle jotakin siis. Rahattomalle backpackerille se tarkoitti kaksia aurinkolaseja Salvation Armysta. Palasin hostellille ja hengailin hetken Kieranin kanssa ennen kun se lähti duuniin, piti käydä testaamassa uutta rashya mutta olin niin uupunut että jäin hostellille kirjottamaan blogia ja hyödyntämään hidasta mutta ilmaista wifiä. Aulassa tapasin yhden englantilaisen tytön Paulan, jonka kanssa juteltiin jonkin aikaa ja sovittiin että mennään illalla ulos. Sain vihdoista viimein äitiltä puhelun ja oli kiva kuulla taas kuulumisia kotoa ja varmistaa mamalle että täällä on kaikki ok. Kävin Aldissa hakemassa lisää nuudeleita ja tonnikalaa, vaihdoin väsähtäneen backpackerolemuksen partyanimaliin  ja menin muiden kanssa hostellin pitkään pöytään istuskelemaan. Opin pari uutta juomapeliä ja tutustuin moniin uusiin ihmisiin, mikä on parasta hostellielämässä. Siis ne backpackerit, ei juomapelit vaikka hauskojahan nekin on. Juuri ennen kun oltiin siirtymässä baarijonoon kävin hakemassa huoneelta vielä vikan kaljan, juttelin naapureille ja suuntasin Cheekysin jonoon, jossa Paula ja muut jo odotteli. Kaadoin juotavan kurkkuuni siinä tietä ylittäessäni, ja jonoon päästyäni mut potkittiinkin sitten heti pihalle. Varsinainen häirikkö! Syy siihen oli siis se, ettei täällä ausseissa saa juoda julkisella paikalla, joten pitää päästä eroon näistä suomalaisista tottumuksista etten joudu hankaluuksiin! Noh jouduin siis 10min jäähylle, palasin hostellille missä näin roommatet Benin ja Johabin, menin niiden kanssa Woody’siin. Ravattiin Benin kanssa loppuilta millon missäkin ja kun päästiin kämpille Kieran oli tullut jo töistä himaan, jutskailtiin hetki ja mentiin kaikki nukkumaan.

Tiistai oli kuin klassinen sunnuntai, jäätiin Kieranin ja Benin kanssa hengailemaan unitille ja katottiin huikee Trainspotting. Puhuttiin Paulan kanssa maanantaina että oltais menty aamuaalloille, mutta eihän meistä kumpikaan bailuillan jälkeen herännyt ajoissa. Sovittiin kuitenkin surffitreffit puolenpäivän jälkeen. Leffan loputtua hengailin hetken Kieranin kanssa ja sain Gweniltä viestin että neiti on Byronissa! Wooooot!? Kävin surffilla Paulan, Craigin ja 2 muun pojan kanssa jonka nimiä en ees muista mutta joiden kanssa hengailin seuraavan viikon. Olin surffikoutsi koska omistin jo rashyn ja muiden mielestä se oli ammattilaisen merkki. Blind leading the blind I’d say. Aallot oli ihan järkyttävät opetteluun, joten muu porukka hyyty aika nopeesti, menin ottaa vielä pari kertaa Tyyneltämereltä turpiin ennen kun suostuin itsekin lopettamaan. Hetkeks hostellille lepäämään ja valmistautumaan Cheeky Monkeysin viiden dollarin illalliseen, jonne sovittiin loppujenlopuks Gweninkin kanssa treffit. Yks niistä äijistä joka oli meidän kanssa aiemmin surffilla joi Gwenin yllyttämänä viinipullosta jonossa, itse kieltäydyin edellisillasta viisastuneena. Noh se äijähän heitettiin lopulta ulos eikä saanut tulla sisään koko iltana. O ooh… Gwen oli aivan pää jäässä jo seiskalta koska oli ottanut vapaapäivästä kaiken irti jo hyvissä ajoin. Istuttiin puolisalaa vippipöydässä johon ei kuuluttu ja saatiin tasasin väliajoin ilmaisia juotavia, kunnes jätettiin Paula ja kumppanit jatkamaan iltaa keskenään ja lähdettiin Gwenin kanssa tapaamaan sen kavereita. Kavereita ei näkynyt eikä kuulunut joten käytiin pizzalla koska kanukilla oli nälkä (me syötiin just!?) ja pelattiin packmania pizzerialla. Nähtiin lopulta Gwenin kaverit, Gwen päätti lähteä autolle ottamaan päikkärit ja menin yhden sen kaverin kanssa Woody’siin. Mulla oli yks kalja laukussa, jonka fiksuna likkana piilotin parkkikselle josta noutaisin sen kun lähdetään jatkamaan matkaa. Ashley, toinen Gwenin kavereista, saapui Woody’siin ja sanoi, ettei kolmas niistä päässy sisään koska oli kuulemma liian päihtynyt. Noh lähdettiin siitä sitten etsimään kyseistä harhailevaa lammasta, nappasin parkkiskaljan mukaani ja mentiin Railwaysiin odottelemaan eksynyttä yksilöä. Kas kummaa mullahan oli taas se maaginen xxxx kalja laukussa, kaadoin sen viisaasti vessassa ykkösellä, sillä jos jäisin siitä kiinni tulisi tupenrapinat. Nähtiin loppujen lopuks eksyksissä ollut kaveri, ja Gwenin kaverikolmikko lähti jatkamaan iltaansa, kun suuntasin takaisin Woody’siin, jossa oli kaikki kämppikset ja muut kaupungin backpackerit. Näin siellä sattumalta yhden äijän, jonka näin edellisiltana Cheekysissä, ja lähdin sen kanssa jatkoille. Huono idea. Pääsin lopulta kotiin kahden aikoihin, juttelin Hellulle pitkästä aikaa puhelimessa ja se sai mut mietteliäälle mutta paremmalle tuulelle. Kieran oli myös himassa ja lohdutteli mua, mutta sitten lipsautin yhden väärän lauseen josta se pahotti mielensä ja lähti unten maille. Faaak. Juttelin vielä vähän aikaa Gwenille ja muille kavereille ennen kun menin nukkumaan ja kohti parempaa päivää.

Keskiviikkona näin Paulan aamulla, pestiin pyykkiä ja käytiin apteekissa ja katumussurffilla, se nappas pari aaltoa mistä olin hyvin ylpeä! Surffi ei ollut mun osalta mikään maailman tuottoisin, mutta sai kuitenkin ajatukset muualle kaikesta skeidasta. Otettiin vielä hetki aurinkoa biitsillä, ja Paula tsemppas mua ennen kun lähdettiin takaisin hostellille. Lähdin pian takas kaupunkiin, näin edellisillasta toipuneen Gwenin, joka oli täydessä shoppailueuforiassa päästyään vihdoinkin Evans Headia isompaan paikkaan. Käytiin hakemassa karkkia, palattiin kämpille ja oltiin hetki Benin kanssa ennen kun lähdettiin takaisin keskustaan tapaamaan Gwenin kaverit (joiden nimiä en edelleenkään muista). Metsästettiin hetki ruokapaikkaa, ja päädyttiin lopulta sushille. Tai ne pääty, itse koitin säästää rahaa ja päätin syödä niitä pirun nuudeleita himassa myöhemmin. Illallisen jälkeen mentiin Great Northern -hotelliin kaljalle, jonka jälkeen otin aikaisen lähdön takaisin hostellille. Menetin ääneni edellisenä iltana ja oli muutenkin sellanen olo että parempi pysyä kotona kaikessa rauhassa tämä ilta. Juttelin hetken äidille ja Mitchille, jonka ääntä oli hyvä kuulla pitkästä aikaa. Mun äänessä ei ollu paljoo kuulemista, mutta ainakin saatiin jutskailtua vähäsen. Menin aikaisin nukkumaan, heräsin yhden aikoihin kun Johab toi likan huoneeseen, enkä saanut taas unta ennen neljää. Heräsin uudestaan viideltä kun Kieran tuli töistä. Hostellife ja hyvät unirytmit.

Torstaiaamuna mentiin Paulan, Craigin ja niiden kavereiden kanssa retkelle majakalle, jonne pääsee kävellen pienen vuoren kautta. Meidän matkassa oli myös jotain ärsyttäviä saksalaisia (ylläri) ja muuta porukkaa hostellilta, ja meidän iso porukka hajaantukin aika nopsaa kun kaikki kulki omaa tahtiaan, tutkin maisemia Paulan ja Craigin kanssa.  Sovittiin että mennään taas iltapäivällä surffille, kunhan ollaan ensin käyty lounaalla hostellilla. Matkalla bongasin kuitenkin lääkäriaseman, ja kävin varaamassa sinne ajan, sillä ääni oli edelleen maassa ja muutenkin sellainen olo, että pitää käydä tsekkaamassa että kaikki on kunnossa. Sain ajan jo samalle päivälle, kiiruhdin itsekseni surffille, jossa tapasin yhden kanadalaisen häiskän Chrisin, ja sieltä rivakasti lääkäriin. Virustautihan sieltä diagnosoitiin, ja katsoin ensimmäistä kertaa kurkkuun, joka oli ihan järkyttävän näköinen. Monia syitä tähänkin tautiin varmasti… Gwen lähti takaisin Evansiin aikaisin aamulla, juttelin sen kanssa puhelimessa hetken ennen kun menin taas hostellille lepäilemään. Meillä oli Paulan ja Craigin kanssa kauhuleffatreffit, taas yksi huono idea. Katsoin leffasta puolet ennen kun karkasin takaisin omaan huoneeseen.  Meidän unitiin tsekkas torstaina 2 tyttöä (pojat oli varmasti innoissaan), jotka lähti torstaina ulos niinkun kaikki muutkin. Johab pahoitteli edellisillan häiriöstä ennen kun lähti taas baanalle. Ben oli myös ulkona ja Kieran tapansa mukaan duunissa. Tuntui dorkalta istua yksin himassa mutta pakkohan se oli kun lääkäri määrää. Katsoin killbilliä kauhuleffan vastapainoksi ennen kun uskaltauduin nukkumaan.

Perjantaiaamuna menin ottamaan aurinkoa Main Beachille, kunnes sain Chrisiltä (jonka tapasin edellisenä päivänä surffilla) viestin, jossa se kyseli että mitä teen. Päivän pelastus, sillä mulla ei ollut mitään suunniteltuna ja muutenkin olin aika tylsistynyt kaikkeen. Se oli menossa riippuliitämään kaverinsa kanssa tunnin päästä, kävin nopsaa hostellilla vaihtamassa kamat ja liityin mukaan.  No luck with the wind, ei ees yritetty takeoffia mutta sovittiin että mentäisiin joku toinen päivä kun on paremmat kelit. Kun pääsin hostellille kämppikset katsoi taas leffaa, tällä kertaa vuorossa The Business. Leffan jälkeen bondasin uusien tyttöjen Caitlinin ja Cynthian kanssa ja käytiin illallisella ja drinkeillä, mikä oli ihanaa 2 päivän sisällä istustelun jälkeen. Illallisen jälkeen ihailtiin auringonlaskua rannalla, jatkettiin iltaa hostellilla ja heitin hyvästit Paulalle, joka lähti Melbourneen seuraavana aamuna. Tavattiin myös meidän unitin uusi asukas, Belgialainen lihaskimppu. Kikateltiin tyttöjen kanssa hetki, juotiin viiniä ja mentiin loppuillaksi tien toiselle puolelle Cheekysiin. Ylläri. Tanssittiin siellä vanhojen ällöttävien miesten ympäröimänä, tavattiin umpikänninen kämppis Mr. Belgium, käytiin kotona täydentämässä nestevarastoja, Caitlin luovutti siinä vaiheesa ja jatkettiin vielä iltaa kahdestaan Cynthian kanssa. Bongattiin myös meidän hostellin ruotslaispoika, johon Cynthia oli täysin hullaantunut. Fanikuvakin löytyy. Saatiin Cheekysistä tarpeeksi puoli kolmen aikoihin, mentiin kotiin ja kuiskailtiin olkkarissa vielä hetki, Kieran oli myös kotona ja kertoili meille juttuja Mr. Belgiumin toilailuista. Goon is no good for you!

Lauantaina näin Cynthian ja Caitlinin kaupungilla, mentiin rannalle ja hengailtiin vähän aikaa hostellilla ennen kun tytöt lähti kotimatkalle. Myös Ben tsekkas ulos lauantaina, buuhuu. Onneks hostellin lentopalloverkolla oli vihdoinkin porukkaa ja liityin gameen mukaan. Peukkuhan siinä meni heti ekassa pallossa, mutta pelattiin hyvät kolme erää ennen kun vesisade yltyi liikaa. Jäätä peukkuun ja dataamaan hetkeksi, oltiin Kieranin kanssa kahdestaan hostellilla ja katottiin East is East brittileffa, joka oli kyllä hauska plus saatiin meidän alkuviikon sotakirves haudattua. Cynthian ja Caitlinin tilalle tsekkas lauantaina 2 brisbanelikkaa, ja Kieranin silmät kirkastu kun se näki ne hahah. Benin tilalle tuli yks kanadalainen äijä, ihan hauska mutta vähän tylsä, meidän edellinen poppoo oli paljon eloisampi! Byroniin iski jäätävä myrsky, taivaalta satoi golfpallon kokoisia rakeita ja hostellin polut tulvi jääkylmää vettä. Illan ohjelmassa oli silti hostellin BBQ, jonka jälkeen mentiin Holiday Villagen kanssa vaihtelun vuoksi Woody’siin. Olin siellä Kieranin ja sen kamujen kanssa, mutta oli ulkopuolinen olo, joten päätin lähteä kotiin. Ulko-ovella näin kuitenkin lentopallokamut, mukaan lukien Johabin ja sen kind of girlfriendin Jennan, joka on myös lentopalloilija (sama tyttö joka oli käynyt meidän huoneessa aiemmin). Hengailtiin Woody’sissa lentopalloporukan kanssa vielä vähän aikaa ennen kun käytiin hakemassa ruokaa ja palattiin hostellille. Juttelin Johabin ja Jennan kanssa olohuoneessa, kunnes hostellin hämmentäjä Mr. Belgium rymisteli sisään hakemaan lisää goonia. Hetkeä myöhemmin se toi mukanaan superkännisen bimboblondin, jonka olin nähnyt aiemmin baarissa. Ne aiheutti hämminkiä viereisessä huoneessa  ja  8b sai hyvät naurut.

Sunnuntaina kävin surffilla, tapasin Chrisin sattumalta matkalla Main Beachille jossa surffasin vähän aikaa, näin siellä 2 isoa kalaa tai jotain muuta, kauhistuin ja vaihdoin paikkaa Wreckille, missä oli mahtavat aallot. Nappasinkin muutaman, jes! Näin taas Chrisin rannalla, juttelin sille hetken ennen kun palasin hostellille palauttamaan lautaa ja sovittiin että tekstataan myöhemmin. Kiertelin kauppoja ja koitin keksiä jotain tekemistä, ei oikeastaan huvittanut nähdä Chrisiä joten chattailin aulassa ja kävin itsekseni kaljalla, ja illalla katottiin Sherlock Holmesia telkusta kämppisten kanssa samalla kun pakkasin kamoja.  Yritin mennä ajoissa nukkumaan, sillä seuraavana aamuna oli aikainen herätys sunset tourille majakalle, missä aurinko nousee ensimmäisenä koko Australiassa.

Herättiin Johabin kanssa 5am tourille, auringonnousu oli aika mitäänsanomaton, mutta nähtiin wallabi joten ei ollut ihan turha reissu! Aikaisesta herätyksestä ja väsymyksestä huolimatta lähdin vihdoinkin ajoissa surffille, vuokrasin laudan seiskalta ja menin taas Wreckille, missä oli hyvät aallot mutta vähän jännitti olla meressä ihan itsekseen edellispäivän merenelävien takia. Paikalle saapui onneksi saksalaissurffari, surffattiin jonkin aikaa kunnes multa loppu energia ja palasin hostellille. Tsekkasin ulos ja lähdin viimeiselle valokuvausreissulle, päätin myös hemmotella itseäni syömällä peräti kymmenen dollarin aterian kahvilassa jonka jälkeen kävin vielä froyolla, mmm! Ja ostin karkkia, halvinta mitä Aldista löytyi mutta karkkia kuitenkin. Palasin hostellille, heitin hyvästit Holiday Villagelle ja lähdin kohti bussipysäkkiä. Seuraavaksi suuntana Kyogle ja lehmäfarmi! O ouuuu
Pahoittelut pitkästä postauksesta, viikkoon mahtuu aika paljon asiaa!