6/13/2014

MELBOURNE, VIC

Melbourne pt. I

Ekalla Melbournen visiitilla mun hosti Jenny oli vastassa Southern Crossin bussiterminaalissa, jonne saavuin lahes unettoman Greyhound bussiyon jalkeen. Kaytiin lataamassa mun Myki-card, jonka Sandra ystavallisesti lahjoitti mulle joulukuussa ja otettiin ratikka Richmondiin Jennyn ja Bernien kampille. Pariskunta on ihan kun mun aussiadoptioporukat, pitaa aina huolta etta oon kunnossa ja jeesaa tarvittaessa (usein). Asunto on lahella Fitzroyn suburbia, kaupungin  aasialaisessa lahiossa. J ja B tarjos mulle oman huoneen pariksi yoksi ja paljon ruokaa ennen kun suuntasin Tasmanian reissulle! Kaytiin Jennyn kanssa maanantaina taidemuseossa, jonka se oikeastaan juoksi lapi, jonka jalkeen jatkoin tutkimusreissua itsekseni viela muutaman tunnin. Kavin Hosier lanen graffitikadulla ja parissa galleriassa ennen kun liityin taas Bernien ja Jennyn seuraan illalliselle yhdessa aasialaisessa ravintolassa mmmmm.

Tiistaina molemmat mun adoptiovanhemmat oli jo toissa kun herasin, kavin taas kartottamassa lisaa CBD:ta ja nain ihanan Iidan, joka oli ollut Melbournessa au pairina jo syyskuusta asti. Kaytiin kahvilla ja juoruttiin millon mistakin, oli ihan jarkyttavasti catch upattavaa! Oli ihan sairaan omituista nahda Tampereen kamuja toisella puolella palloa! Iitu jatkoi iltapaivalla takaisin duuniin ja loysin itseni pian massiivisesta State Library of Victoriasta! Kirjastossa on esilla pysyva taidenayttely ja ylakerrassa vaihtuvia nayttelyita, tuolloin oli vanhojen kirjojen nayttely ja Ned Kelly infoa myos! Kirjaston jalkeen tsekkasin viela pari pikkugalleriaa ja kavelin Docklandille, missa oli valtava 100 metria pitka lohikaarme kiinalaisen uuden vuoden kunniaksi. Kavelin parin suburbin lapi takaisin keskustaan ja auringon laskettua Richmondiin odottamaan seuraavaa paivaa ja Tasmanian seikkailuja!

Melbourne pt. II

Lensin Hobartista takaisin Melbourneen parin viikon kuluttua sunnuntai-iltana 16.2, vietin seuraavan yon taas Richmondissa ja maanantaina nahtiin ekaa kertaa yli puoleen vuoteen Puskan Jaanan kanssa, joka oli saapunut ausseihin vasta pari paivaa aiemmin! Voietta! Kaytiin tapamme mukaan tietty heti hakemassa fantafloatit jonka jalkeen kaveltiin Botanic Gardeniin. Ja vertailtiin meidan rusketusta hahah tyttorukka oli tullut suoraan Suomen miinus mitalie nollakeliolosuhteista ja olin karistanyt itteeni siihen mennessa jo about 9 kuukautta putkeen. Kaytiin myos uudestaan Hosier lanella, jossa graffitit oli ehtinyt vaihtua jo moneen kertaan mun viime visiitin jalkeen. Kaytiin hakemassa kinkkia, kummasteltiin Jaanan punertavaa olemusta ja kaveltiin joenrantaa pitkin Federation Bellseille, jotka soittaa erilaisia savelmia tasaisin valiajoin. Illalla kaytiin Eureka Skydeck 88:ssa, jonne saavuttiin sopivasti auringonlaskun aikaan. Nahtiin kaupunki 282 metrin korkeudesta paivanvalolla, auringon laskiessa ja loisteputkivalojen loisteessa!

Jaanan hostelli oli ihan CBD:n keskustassa, mutta oli aivan liian tyyris mun budjetille, joten koitin paasta sohvasurffailemaan paikallisten luokse. Couchsurfing ei ottanut oikeen tuulta alleen, joten vietin mun Melbournen paivat kolmessa eri hostellissa raahaten mun kamoja pitkin kylia joka toinen paiva. Ja lokkeilin Jaanan hostellilla tasaisin valiajoin tietty. Vikat pari yota vietin Karoliinan (sama likka, jonka tunnen kotoa lentopallon kautta ja jota nain Sydneyssa Tammikuussa) CS hostin Marcuksen ja sen kamujen luona Abbotsfordissa ennen kun suunnattiin Jaanan ja kahden Belgialaisen likan kanssa Great Ocean Roadille 26.2!

Tiistaina otettiin JP:n kanssa raitiovaunu St. Kildalle, jossa nahtiin myos Karo ja sen host Marcus. Hypattiin Pierilta sen jalkeen kun Marcus sai meidat vakuutettua siita etta yksikaan hai ei kerkea nappaamaan meita ennen kun ollaan takaisin laiturilla. Kaytiin makoilemassa biitsilla hetki ja istuskelemassa RSL:n terassilla ennen kun otettiin nopeet fotot Luna Parkista. Karo ja Marcus lahti takaisin kaupunkiin, kun taas me kaytiin ostamassa picnictarpeita ja jaatiin odottelemaan auringonlaskua St, Kildalla. Sovittiin etta nahdaan Karo myohemmin, mutta kun paastiin kaupunkiin alkoi olla jo myoha joten Jaana paatti jaada suoraan hotellille, kun kavin viela moikkaamassa Karoa Fitzroyssa Naked For Satan bistro / barissa, joka oli varsin hurmaava!

Keskiviikkoiltana oli Queen Victoria Night Market, jossa kaytiin Jaanan kanssa ihastelemassa uusia ruokia, vaatteita, sisustustavaroita, koruja, vaikka mita! Ostettiin illallista ja sorruttiin sen jalkeen viela macaroneihin ja churroihin. No regrets!

Torstaiaamuna mun olo ei ollut mita parhain, paata sarki koko paivan ja muutenkin vasytti ihan sairaasti, mutta kaveltiin kuitenkin Jaanan kanssa museolle, jossa oli menossa James Bond nayttely. Kun paastiin perille paikka oli sulkemassa jo alle tunnin sisaan joten paatettiin vaan jaada chillailemaan aulaan ennen kun meidat haadettiin jatkamaan matkaa. Lahdettiin uuden masterplanin kanssa Jaanan hostellille, ostettiin Aldista pari pussia karkkia ja nautittiin Futuramasta hostellin mukavilla sohvilla!

Perjantaina olo oli entista kamalampi ja kaiken lisaks mun piti vaihtaa taas hotellia, joten raahasin rinkkaa kuumeessa pitkin kylia ennen kun paasin Flinders Streetin hostellille. Tarkotuksena oli kayda Jaanan ja Karon kanssa nunnaluostarilla illallisella (kuulemma taivaallista ruokaa ja maksu omantunnon mukaan!), mutta vietin koko paivan hostellin TV-huoneessa leffoja katsellen ja pillereita popsien. Oltiin ostettu Jaanan kanssa aiemmin liput Moonlight Cinemaan, joten paatin kerata paivan voimia illan koitosta varten. Alkusahlayksen jalkeen nahtiin viimein toisemme Botanic Gardenilla, myohassa tietenkin, juostiin cinemalle ja meidan onneksi ehdittiin paikalle ennen The Great Gatsbyn alkua!

Lauantaipaiva kului taas neljan paivan sisalla milloin missakin kivuissa, puoli hostellia oli kipeena joten linnoittauduttiin taas leffahuoneeseen muiden backpackereiden kanssa. Illalla oli kuitenkin taas aika heittaa napit naamaan ja suunnata kylille, silla Melbournessa oli kaynnissa WhiteNight! Kaupungin keskusta oli taynna musiikkia, valoinstallaatioita ja muita taiteen muotoja iltaseiskasta aamuseiskaan. Siella sinniteltiin aina aamukolmeen asti ennen kun kavelin taas hampaat kalisten unten maille.

Sunnuntai kului taas paaosin sisatiloissa ulkoilmaan kaivaten, Melbournessa on niin paljon tehtavaa ja nahtavaa etta sydameen sattui haaskata paivia sisalla! Muutama kiva juttu tuli sairastelun takia missattua mutta minkas teet. Nahtiin Jaanan kanssa nopsaa joen rannalla, mutta muuten sunnuntaina ei tapahtunut oikeastaan muuta jannittavaa paitsi matkasuunnitelmien jarkkailya ja lentojen buukkaamista.

Maanantaina tsekkasin ulos hostellista, ja lahdin vikoiksi oiksi Abbotsfordiin Marcuksen kommuuniin. Hain viikon antibiootit virustautiin, joka ei meinannut millaan heikentya, ja kaytiin Jaanan kanssa Brighton Beachilla ihastuttavien bathboxien luona. Illan vietin Abbotsfordissa poikien kanssa hengaillen ja American Horror Storya katsellen o ouuu.

Tiistaina kavin tutkimusreissulla Fitzroyssa ja Jenny ja Bernie kutsui mut ja Jaanan illalliselle, Jaanalla oli muuta menoa joten menin itsekseni nauttimaan jalleen kerran ilmaista aasialaista ruokaa! Sain doggybaginkin mukaan Great Ocean Roadille! Ruokahalu ei tosin ollut vielakaan ennallaan taudin takia, selvisin paarynalla paivassa. Ja ne jotka mut tuntee paremmin tietaa etta paaryna ei yleensa ole edes puolet mun jalkkarista hahah.

Keskiviikkona oli aika tavata Emma ja Sofie, Belgialaiset tytot jotka tapasin nopeasti uutenavuotena The Falls -festareilla Byronissa ja jotka on mun Sydneykamujen Luken ja Joelin hyvia ystavia. Great Ocean Road here we come!