7/30/2014

CAIRNS, QLD

Lento Alice Springsista saapui Cairnsiin 9.3. Buukkasin pari ekaa yötä Koala Beach Resortista, joka on 5min kavelymatkan päässä keskustasta ja laguunilta. Mulla oli kuuden hengen dormi kokonaan itselleni ekat pari päivää, joten olisi ollut hyvää tilaa vähän hengähtää mutta eihän sitä taas millään kerennyt. Ekoina iltoina näin Hilskan Iidaa ja Lumiaa ennen kun Hilu suuntasi takaisin Suomeen tiistaina, kaadettiin goonia milloin missäkin ja kuvamateriaalia löytyy myös yöllisistä ostoskärryreissuista. Hengailin ekat päivät lähinnä likkojen hostellilla Global Centralilla oman hostellin sijaan  ja tutustuin Globalin porukkaan, joita näin myöhemmin viikolla sen jalkeen kun suomilikat jatkoivat reissujaan.

Koitin fiksailla Cairnsin lähistöltä työpaikkaa, jossa voisin viimeistellä vikat päivät 2. vuoden viisumia varten. Hostellin respan ihana tyontekija Teresa vinkkasi yhdestä naisesta, joka voisi luultavasti jeesata, joten suuntasin kyseisen Ezzyn luokse työpaikan toivossa. Sain kun sainkin yhden miljonäärifarmarin yhteystiedot, ja palkitsin itseni sushilla uuden duunin kunniaksi! Sovittiin että mut haetaan seuraavalla viikolla, joten buukkasin lisäyöt hostellilta seuraavaan maanantaihin asti. Suunnitelmissa oli siis tässä vaiheessa viipyä Cairnsissa viikon verran.

Cairns on iso kaupunki, mutta melko levällään ja kaupungin keskusta on suhteellisen pieni, kaikki mitä backpackerit tarvitsee on muutaman korttelin sisällä. Päivät kului laguunilla maatessa ja muihin reppureissaajiin tutustuessa, illat viinin ja shottien äärellä aamumihinlie valvoen. Cairns on hullu bailukaupunki, jossain on aina meininkiä ei valiä mikä viikonpäivä on kyseessä. Joten maksa oli taas koetuksella oikein olan takaa.

Torstai-iltana olisi ollut PeterPanin bileet, jotka päätin suosiolla skipata ja antaa keholle aikaa valmistautua seuraavan päivän riuttaretkelle! Lähdettiin perjantaiaamuna Great Barrier Reefille, ja kävi kyllä sääliksi niitä jotka oli osallistunut edellisillan hulinoihin. Tutustuin paatilla kolmeen englantilaiseen likkaan Elizabethiin, Heleniin ja Georgiaan, joiden kanssa tein ensimmäisen laitesukelluksen! Aluksi jännitti aivan sairaasti mennä pinnan alle, mutta kun hengitystekniikkaan tottui oli ihan uskomatonta leijua kaiken korallin, kalojen ja muiden merenelävien keskellä! Saatiin myos silittää paikallista superstaraa Wallya aww. Tein lopulta vielä toisenkin reissun merenpohjaan, jonka jälkeen snorklasin vielä jonkin aikaa. Illalla oli riuttaretken päätösbileet Gilligansissa, josta jatkettiin Woolshediin ja varmaankin takaisin Gilligansiin ja minne vielä hahah...

Lauantain vietin taidegalleriassa darrasta toipuen, ja käytiin buukkaamassa yhden saksalaisen likan Kayen kanssa Skydive sunnuntaille! Jaiiiiks! Mun piti alunperin hypätä koneesta Mitchin kanssa Sunny Coastilla, mutta koska ei ikinä saatu mitään aikaiseksi yritettiin hypätä Gwenin kanssa Tasmaniassa. Noh Tasmaniassahan ei tosiaan ole Skydivea joten Cairns it is!

Heräsin sunnuntaina tunteeseen että o ou tänään mennään! Rauhoiteltiin siinä Kayen kanssa toisiamme, mutta vakuutuspapereita allekirjoittaessa alkoi taas sydamensyke kiihtyä. Noustiin kuitenkin pieneen koneeseen muiden adreanaliinihirmujen kanssa ja lennettiin pilvien ylle. Hypättiin 15,00ft korkeudesta, mutta koneessa oli myos porukkaa joka hyppäsi jo 14,00ft matkan jälkeen, oli kreisiä katsoa kuinka porukka vaan lappaa ulos koneesta ja katoaa minne milloinkin. Kun saavutettiin sopiva korkeus, Kaye meni edeltä ja seurasin perässä ohjaajan kanssa. Ja se freefall oli ihan mieletön!!! Kun lopulta avattiin laskuvarjo, matka maanpinnalle oli sairaan leppoisa ja oli hyvin aikaa ihailla maisemia merestä ja sademetsästä. Plus sain ohjata hahaa!

Maanantaina farmarin piti hakea mut Cairnsista Athertoniin, mutta ei päässytkään matkaan joten mulla oli extra päivä Cairnissa tiedossa kamujen kanssa! Saatiin siis juhlistaa St. Patrick's Dayta kunnolla! Hengailin parin mun jenkkikaverin Andrewn ja Bridgerin kanssa hostellilla ja sen jälkeen Gilligansissa ja muutenkin ympäri kyliä ja iltahan päättyi taas ostoskärrytaksin kautta hostellille noin aamuneljän aikoihin. Oltiin sovittu farmarin kanssa että mut tullaan hakemaan hostellilta aamuseiskalta ja kuten voitte arvata tämähän ei kaynyt lainkaan toteen. Joten ei muuta kun buukkaamaan taas lisäöitä Teresalta ja miettimään että mitähän helvettiä sitä nyt tekis ilman duunipaikkaa ja suunnitelmaa. Joten muutaman päivän Cairnsin vierailu pitkittyikin lopulta parin viikon reissuksi mutta that's all g! Perjantaina sain soiton Gweniltä että se on Cairnissa illan ennen kun suuntaa pohjoiseen rapulautalle duuniin ja aiii että mikä reunion meillä olikaan!

Sain lopulta järkättyä itselleni duunipaikan Mossmanista, Daintreen sademetsästä, jonne buukkasin bussin lauantaille. Sain aamulla tietty soiton että mun bussi on peruttu. Ei helvetti. Kaverit siinä totes taas sadannen kerran että en ikinä pääse lähtemään Cairnsistä mutta sain onneksi toisen bussin Port Douglasiin, josta mun HelpX host Sacha tuli hakemaan. Kolmas kerta toden sanoo!