4/01/2014

PORT MACQUARIE, NSW

Yritin löytää Couchsurfingista yöpaikkaa P.Macin vierailun ajaksi mutta ei tärpännyt tällä kertaa. Jutskailin kuitenkin yhen Shain kanssa että nähdään perjantaina, ja se tuli ystävällisesti hakemaan pienen sähläyksen jälkeen Wauchopen juna-asemalta asti. Heitin kamat Beachside Backpackers hostellile, jossa saksalainen respapoitsu ei ees tietämättään veloittanut mun kolmea yötä kjeheh. Haettiin Shain kanssa ruokaa ja se näytti mulle kaupunkia, pysähdyttiin parilla rannalla ja sain sen uimaankin, vaikka se pelkkää vettä ja sen kaikkia hirvittäviä otuksia. Käytiin bottleshopissa kotimatkalla ja sain kyydin takaisin hostellille. Pelattiin muiden backpackereiden ja hostellin henkilökunnan kanssa juomapelejä, jonka jälkeen siirryttiin Portin häikäisevään yöelämään. Shai liittyi messiin ja käytiin parissa pubissa/klubissa, josta kävelin hostellinpitäjä Nickin ja yhden ärsyttävän ruotsalaisrokkarimuijan kanssa takaisin hostellille. Nick oli esitellyt mut aiemmin illalla yhelle Vincentille, joka tuli myös myöhemmin jatkoille.

Lauantaina lähdin tutkimaan surffia hostellin laudalla. Lähin biitsi oli Town Beach, kattelin hetken menoa mutta totesin että eeei eihän tästä tuu mitään, otin laudan kainaloon ja jatkoin matkaa. Raahasin lautaa auringon paahtaessa suoraan zeniitistä noin kolmen kilometrin verran, mutta löysin lopulta surffattavat aallot! Palasin hostellille, kävin pienellä tutkimusretkellä kaupungissa auringonlaskun aikaan ja tuntematon äijä juoksi tän rantapummin luokse ja antoi puhelinnumeronsa, ihan kaiken varalta. Vincentpyysii mut perjantaina Beachhouselle, jossa oli isot dj-bileet ja sovittiin etää tavataan siellä, mutta tein itselleni palveluksen ja jätin kemut suosiolla väliin. Tutustuin hostellilla yhteen Suomalaiseen likkaan, ja vaihdettiin matkakokemuksia ja kuulumisia.

Sunnuntaina kävelin koalasairaalalle ja jollekin historialliselle talolle, jonka merkitys jäi vähän hämärän peittoon mutta kävinpähän tsekkaamassa anyway! Koalat oli ihan hirmusen suloisia kuten aina. Palasin hostellille, söin aina niin ihania nuudeleita ja lähdin taas kaupungille. Kävin tsekkaamassa mikä on tarjouksessa Colesissa, sillä se määrittelee hyvin pitkälti tän reissun ruokavalion. Illalliseksi siis minipavlovaa, banaania ja litsilimsaa biitsillä. Hostellilla mut saatiin yllätysyllätys ylipuhuttua sunnuntaisessareille muiden kanssa, joten palattiin taas hetkeksi juomapelien äärelle, jonka jälkeen käytiin biitsillä. Olin koko päivän pähkäillyt että miten pääsisin seuraavaan kohteeseen, Newcastleen, helposti ja halvasti, joten jätin pari pyyntöä rideshareen ja coseatsiin, mutta sieltä ei kuulunut mitään. Kun palattiin biitsiltä pienessä hiprakassa puolenyön aikaan, nähtiin eräs viiskymppisennäköinen äijä Macbookillaan puistossa. Siinä sitten puheliaalla tuulella ollessamme kysäistiin että mitä herra puuhailee sunnuntaiyönä. Äijä (Allan) keroi olevansa yksityisyrittäjä, ja niin kiireinen bisneksensä kanssa että vapaapäiviä ei juuri ole. Nyt piti saada pari juttua hoidettua ennen kun herra suuntaa takaisin Sydneyyn seuraavana päivänä. Ai että Sydneyyn? Siinä sitten fiksuna likkana ehdotin että hei kuules kun oot sinne päin suuntaamassa niin saisinko samalla kyydin Newcastleen? Ja myöntävä vastaushan sieltä tuli, jesss! Vaihdettiin yhteystietoja ja suuntasin hostelliporukan kanssa hymyissä suin kotia kohti. Afterpartyt jatkui taas liian kauan mutta noh.

Maanantaiaamuna tarkistin vielä Allanilta, että onhan kyyti vielä voimassa ja olihan se. Hostellilla odotti tähänastisen elämäni suurin walk of shame mutta minkäs teet ja huumori auttaa aina. Kävin vielä viimeisellä aamulenkillä merenrannalla ennen kun tsekkasin hostellilta ulos. Allan tuli hakemaan avoautomersullaan, toivotin Port Macquarielle kaikkea hyvää ja aloitettiin matka kohti Newcastlea!